Sabtu, November 24, 2012

Mencari Pokok Bunga dan Pokok Bonsai

Melihat pokok-pokok bunga yang segar menghijau dan berbunga akan membuat hati jadi tenang dan damai.  Tambahan pula pokok2 bunga itu terdapat tersusun dengan cantik di sekitar rumah kita.  Buka saja pintu., dapat pemandangan  yang menyamankan dan dapat hilangkan stress..  

Untuk menghasilkan taman bunga di rumah kena ada minat yang berterusan. Tak boleh hangat-hangat tahi ayam. Bagi  sesiapa yang baru dalam bidang ni ( baru nak cuba-cuba menanam ) kita  mestilah tahu serba sedikit asas-asas menanam sesuatu pokok.
Pokok bunga berdaun

Untuk mendapatkan pokok bunga yang sesuai tidak lagi susah kerana sekarang ini banyak Kedai Semaian yang menyediakan berbagai jenis bunga. Cuma sediakan wang dan pilihlah yang mana berkenan.

Pilih yang berkenan, bang.

Kepada orang yang baru nak mencuba hobi ini mestilah ada sikap rajin yang amat tinggi sekali. Ini sangat mustahak ye. Sebab pokok-pokok yang kita dah tanam tu memerlukan perhatian selain belaian dan sentuhan dari hati ke hati...bunga pun nak dimanja-manjakan dan makan minum  sentiasa nak dijaga.




Selain pokok2 bunga, eksasori taman bunga pun dah banyak sekarang ini. Pasu-pasu serta air pancut mini akan menambahkan seri taman kita kalau pandai menyusun dengan kreatif.  Kalau tak ada idea, buka saja internet dan carilah blog-blog berkaitan seni taman. Pasti akan dapat contoh yang boleh ditiru!




Bagi yang berminat dengan pokok bonsai, kalau malas nak buat sendiri boleh beli di tapak semaian juga.
Tapi kalau beli kena sediakan duit banyak sikit sebab bonsai yang dijual bukan murah harganya.





Pokok bonsai ini diletakkan harga RM10 ribu...





Rabu, November 07, 2012

Rawatan Tulang Patah

BALING- Walaupun teknologi perubatan berkembang pesat, rawatan tradisional masih mendapat permintaan ramai  tidak terkecuali rawatan tulang patah yang memerlukan masa berbulan-bulan untuk sembuh.

Mokhtar Hassan,67, ataupun lebih dikenali sebagai Pak Cik Mokhtar merupakan seorang pakar tradisional dalam merawat pesakit yang mengalami patah tulang.

Mokhtar sedang merawat pesakit yang patah tulang paha

 Mokhtar yang tinggal di Kampung Besah ini sering menjadi perhatian penduduk berikutan kebolehannya merawat dan menyembuhkan tulang patah dalam masa yang singkat.

Hanya berbekalkan ayat al-Quran dan sedikit urutan, Mokhtar telah menyembuhkan ratusan pesakit yang mengalami patah tulang di sekitar kampungnya termasuk pesakit dari negeri lain.
Mokhtar berkata, ilmu perubatan patah tulang ini dipelajari oleh ayahnya, Hassan Ahmad sejak dibangku sekolah lagi.
‘Saya mampu merawat pesakit sejak umur saya 15 tahun sehinggalah sekarang. Alhamdulillah, ilmu yang diberikan oleh ayah digunakan sepenuhnya untuk membantu pesakit.

“Saya tidak menggunakan sebarang urutan keras, namun, hanya menggunakan ayat al-Quran dan sedikit urutan lembut untuk mengelakkan kesakitan terhadap pesakit,” katanya.
Katanya, walaupun kebolehanya diakui oleh penduduk setempat, dia tidak pernah membelakangkan teknologi perubatan moden yang ternyata membantu menyembuhkan pesakit patah tulang ini.

“Sekiranya ada pesakit yang mengalami patah tulang kronik, saya akan menyarankan mereka pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Saya bukannya terlalu pakar sehingga dapat menyembuhkan semua jenis patah tulang, ada yang tidak boleh dan memerlukan perhatian dari doktor pakar.

“Saya tidak mahu kejadian tidak dingini berlaku. Sehubungan itu, saya lebih suka menasihatkan mereka untuk berjumlah doktor pakar, Namun, ada juga yang degil dan masih mahu saya merawat mereka. Jadi, saya terpaksa lakukan demi menjalankan tanggunjawap sebagai manusia,” katanya.

Mohktar berkata, penyembuhan itu bukan dilakukan olehnya melainkan tuhan yang membenarkannya.
“Saya hanya berusaha dan membantu. Saya hanya mampu berdoa dan merawat, tetapi, kuasa menyembuh adalah milik tuhan. Disebabkan itu, saya selalu ingatkan, jangan berterima kasih kepada saya, tetapi bersykurlah kepada tuhan,” katanya.

Namun begitu, ayah kepada lima anak ini tidak menumpukan sepenuhnya kepada rawatan ini kerana masih memerlukan tanggunjawap lain yang perlu dilakukan.
“Saya bukan bekerra merawat orang, saya hanya menjalankan tanggungjawap membantu saudara yang lain,” katanya.

Sumber:
Mohd Rizal Abdullah
balingtoday.wordpress.com

Sabtu, Julai 28, 2012

Rumah Untuk Dijual di Kupang, Baling.

 

Ada sesiapa yang nak cari rumah?. Ada sebuah rumah semi-D yang hendak dijual yang terletak di Taman Mesra ,Kupang.

Lokasi cukup menarik, di tepi jalan raya , berhadapan dengan padang permainan dan dekat dengan surau ( 100 meter).




Rumah ni mempunyai 3 bilik tidur dan 2 bilik air. Lantai dari hall hingga ke dapur dipasang tile. Luas rumah adalah 20' X 40', dan keluasan tanah 208 meter persegi.
Rumah dalam keadaan yang baik dan dinding dalam serta luar baru dicat.




Kalau ada yang berminat, bolehlah hubungi telefon ini :
013-XXXXXXX

Kemaskini pada 26.8.2012 :
  
Rumah ini sudah ada pembeli ...SOLD

Sedapnya Sup Belut

Pernah ke makan sup belut?. Kalau yang belum pernah, cubalah rasa. Memang sedap sekali rasanya dan yang pasti  kita akan mencarinya lagi.

Sup belut ni banyak didapati di Kelantan. Kalau nak cari di Kedah, susah sikit, mungkin tak ada pun. Yang ada mungkin kuah laksa ikan belut.



        Baru-baru ni aku telah dibawa oleh kawan untuk  merasa sup belut yang paling sedap di kawasan  Tumpat, Kelantan. Ada sebuah kedai (yang sangat terkenal dan famous) menyediakan masakan berasaskan belut sahaja. Kedai ni terletak di Cabe Pat Tok MekNgoh (Simpang empat Tok Mek Ngoh), bersebelahan stesen minyak Esso.
 

Semasa kami sampai ke kedai itu, banyak kereta (antaranya Mercedes, BMW) yang parking di depan kedai. Memang betullah kedai ni terkenal, pelanggan-pelanggan penuh dalam kedai sedang menjamu selera. Jadi, kami kena tunggu sebentar, bila ada meja kosong baru boleh duduk.
Menu makan kami pada hari tu ialah nasi putih, Sup Belut, Belut Patprik, Belut Goreng dan sayur.

Ini rupanya masakan belut patprik. Berkuah dan ada campuran sayur.



Yang ini pula, belut goreng kunyit...sedap  sebab belut tu digoreng garing 
dengan bawang dan cili padi.



Tapi yang paling istemewa dan sedap ialah sup belut. Ikan belut itu dipotong pendek-pendek( lebih kurang 2cm) rasanya manis dan lembut. Kuah supnya dicampur lada hitam. Bila dihirup kita dapat rasakan lada hitam yang harum dan semestinya pedas!. Memang puas makan sup pada hari itu..sampai peluh meleleh penangan lada hitamnya. 
Lain kali kalau datang ke Kelantan, pasti akan ku cari kedai ini untuk sup belut lada hitam yang special tu.

Jumaat, Mac 30, 2012

Dirantai pada tiang kerana ponteng sekolah main internet..


BATTAMBANG -  Seorang bapa di Kemboja merantai leher seorang anak lelakinya pada sebatang tiang kayu elektrik di sini bagi menghukum remaja berkenaan yang ponteng sekolah untuk bermain permainan Internet, kata polis semalam.

Remaja berusia 13 tahun itu dirantai pada tiang elektrik sekitar dua jam.

Jirannya kemudian menghubungi pihak polis yang tiba di tempat kejadian bersama seorang tukang kunci untuk membebaskan mangsa.

"Si bapa amat marah apabila menemui anak lelakinya di sebuah kafe Internet dan bukan di sekolah sehingga dia sanggup merantai anaknya di khalayak sebagai pengajaran," kata Timbalan Ketua Polis Battambang, Cheth Vanny.

Menurutnya, mangsa turut dipukul oleh bapanya.

Bapa berusia 40 tahun itu, Sok Thoeun yang bekerja sebagai pemandu teksi motosikal melarikan diri selepas insiden berkenaan yang berlaku pada Selasa lepas.

Dia kini diburu polis kerana melakukan penderaan terhadap kanak-kanak.

"Dia sedang diburu, penderaan seperti ini menyalahi undang-undang," tambahnya lagi.

Sumber : AFP

Ahad, Mac 04, 2012

Betulkah cara sembelih ayam tu?

Sebenarnya bukan mudah untuk menyembelih binatang supaya halal dimakan. Kebanyakan  orang ambil mudah soal sembelih ini, asalkan ada kesan sembelih dan binatang itu mati, dah cukup. Yang amat penting hendaklah dipastikan bahawa  adakah sembelihan itu mengikut hukum syarak atau tidak.

Baru-baru ini, satu kursus sembelihan telah diadakan di kawasan perumahan kami. Aku pun turut serta kerana ingin mendalami bab mengenai sembelihan yang betul dan mengikut syarak (walupun dah selalu sembelih ayam).

Peserta Kursus Sembelih sedang mendaftar
Ramai juga yang menyertai kursus sembelihan pada hari tersebut. Sebelum membuat praktikal sembelih ayam, setiap peserta perlu mendengar taklimat oleh Tuan Haji Jamaludin (Pegawai dari Jabatan Agama Islam Negeri Kedah).

Menurut  Hj. Jamaludin, ilmu sembelih ini adalah fardhu kifayah, kerana dengan ilmu ini kita dapat menyediakan makanan yang halal kepada orang Islam. Setiap makanan halal yang dimakan oleh orang, tukang sembelih akan dapat pahala.
Hj. Jamaludin membuat demontrasi cara mencari urat halkum pada leher ayam
Binatang yang disembelih dengan betul dan halal dimakan akan menjadikan iman kita bertambah kukuh dan tidak mudah melakukan maksiat. Selain dari itu, rezeki kita juga menjadi berkat ,sentiasa cukup dan memadai untuk keluarga. Memakan makan yang halal juga akan menjadikan hati kita lembut. 


Peserta kursus sedang menyembelih ayam dengan diawasi ole Hj. Jamaludin
Tujuan sembelihan ialah untuk melepaskan nyawa binatang sembelihan dengan mudah dan tidak menyeksakan. Sembelihan hendaklah dilakukan di bahagian leher dan jangan mencabut bulu-bulu pada leher ayam itu (menyakitkan binatang). Pisau pula perlulah tajam dan sesuai untuk menyembelih.


Selepas selesai semua peserta melakukan sembelihan, sijil-sijil dikeluarkan sebagai tanda telah mengikuti kursus tersebut. Selepas ini, rasanya lebih yakin lagi bila nak melakukan sembelihan ( sembelih ayam je, lembu belum berani lagi!) 

Sabtu, Februari 25, 2012

Aku Maafkan Kamu...


Pagi tadi masa memandu, dengar lagu "Aku Maafkan Kamu" nyanyian Malique featuring Jamal Abdillah. Sedap juga lagu tu. Boleh dikatakan setiap hari sampai dua, tiga kali lagu tu diputarkan.
Lirik lagu ini sungguh puitis dan mendalam maksudnya. Bila baca lirik sekali lalu, memang susah nak tangkap maksudnya. Kena baca berkali-kali baru dapat.....




Cubalah lihat lirik lagu ini :

(intro) (jamal abdillah)

ada teratak di hujung kampung
bawah cermin kopak ada kotak
tersembunyi dalamnya ada tempurung
sembunyi bawahnya katak melalak

verse 1 (malique)

atur sepuluh daktil batal yang batil
detik dua usul ditutup satu lagi tampil
dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
minta diisolasi dari dalil busuk jahil
aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
mana cepat terbang atau warna gelang tangan
buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
halusinasi susuli ketandusan ihsan
ubat parut auditori kesan artileri insan
gagal dikesan

(chorus) (jamal abdillah)

aku maafkan kamu
tak perlu kita bertemu
cukup kau tahu
yang aku maafkan kamu
tolong teruskan hidup
jangan sebut namaku

chorus verse 2 (malique)
timbul tenggelam, timbul tenggelam
acapkali terpendam, acapkali tersergam
cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
ini bukan lagu rindu ini madah dendam
kutimbang tanpa neraca di awal usia
kudihukum masuk neraka oleh manusia
minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
maafkan mereka, mereka tidak tahu
mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
mereka tidak fasih malah fasik guna kata
kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
maafkan mereka, mereka tiada nilai
ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
kenapa awak tak pukul mereka?
saya tak suka pada keganasan

chorus verse 3 (malique)
jangan ahli sihir seru nama maharaja
nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
kalau terpelajar sila guna hak miranda
pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
mereka mula kiri, aku kanan bila baca
sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta

alif.....
ada teratak di hujung kampung
ba....
bawah cermin kopak ada kotak
ta....
tersembunyi dalamnya ada tempurung
sembunyi bawahnya katak melalak

..ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan.