Jumaat, November 25, 2011

Berkunjung ke Pasar Karat di JB

Pasar Karat.... Apa tu?....

Baru-baru ni ada kesempatan berkunjung ke JB dan singgah di Pasar Karat. Teringin sangat nak tengok sendiri suasana di pasar karat tu. Sebenarnya perniagaan di sini telah lama wujud dan hanya beroperasi pada waktu malam sahaja. Banyak betul gerai-gerai jualan yang terdapat di sini sampai lenguh juga kaki berjalan kalau nak tengok semua. 



En. Asmadi mencuba cincin sambil diperhati dengan penuh minat oleh En.Nasir...

Pasar malam ini digelar Pasar Karat kerana di sinilah peminat barang antik mencari barang-barang lama yang sukar diperolehi.  Selain daripada  barang-barang antik, di sini juga menjual barangan terpakai yang masih berkeadaan elok.


En. Ismail mencuba lampu picit yang boleh di charge semula. Beli..jangan tak beli.
Kebanyakan peniaga di sini adalah anak-anak muda tempatan .  Pasar Karat menjadi tumpuan ramai kerana ia sebenarnya bukan sahaja menjual barang-barang lama tetapi juga barangan keperluan harian yang lain seperti kain baju, selipar, kasut , alatan elektrik, eksosari perhiasan dan beg tangan.


Pasar Karat  di JB ini seperti juga   uptown dan downtown di Kuala Lumpur tetapi berbeza  suasana mengikut citarasa masyarakat Johor Bahru sendiri.


Zaina  membelek seterika arang..tanya macama-macam kat pakcik tu, tapi tak beli pun..
Bagi yang suka barang-barang antik, tentu akan rasa teruja melihat barangan yang sukar didapati masa kini. Namun kalau nak beli kena pandai menawar harga. Misalnya, seterika lama tu diletak harga  RM700!


Setiap barang antik, ada ceritanya tersendiri. Kalau rajin bertanya, penjual itu akan bercerita sejarahnya dan bagaimana dia mendapat barangan antik itu.


Nak rasa masakan ala Indonesia...cuba singgah di gerai ni..

Selepas berjalan-jalan, perut pun terasa lapar. Jangan bimbang terdapat deretan gerai-gerai makan di pasar ini. Nak makan apa...nasi goreng, keutiau kerang, laksa, mee malah ayam penyet pun ada.

Selasa, November 22, 2011

Tahniah Harimau Muda : Kemenangan yang mendebarkan!

Pasukan Harimau Muda Malaysia menewaskan Indonesia dengan sepakan penalti 4-3 yang penuh debaran pada perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA setelah kedua-dua pasukan terikat 1-1 di Stadium Utama Gelora Bung Karno, Jakarta. Walaupun Indonesia mendahului melalui jaringan Gunawan seawal minit ke lima perlawanan, Malaysia menyamakan kedudukan melalui tandukan Asraruddin Putra Omar pada minit ke-35. Sepatutnya Harimau Muda boleh meraikan kejayaan lebih awal tanpa perlu menanti sepakan penalti sekiranya banyak percubaan ke arah gol yang tidak  tersasar. 


Tahniah Harimau Muda...nampaknya Pasukan Indonesia kempunan untuk menganyang Malaysia, sebaliknya mereka yang kena ganyang!
 

Jumaat, November 18, 2011

Kenangan : Aidil Adha Di Serata Dunia

As-salam...
Aidil Adha baru saja berlalu yang disambut di seluruh dunia oleh umat Islam.  Sambutan Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya Korban bermula dengan sembahyang raya. Selesai sembahyang diikuti pula dengan ibadat korban. Marilah lihat bagaimana sembahyang raya dilakukan diserata dunia melalui gambar-gambar di bawah ini
.
Jemaah haji bersembahayang di Masjid Namira, Arafah. 
Pada tahun ini lebih2.5 juta jemaah yang berada di Tanah Suci 
untuk menunaikan haji menjadikan perhimpunan umat manusia  yang terbesar di dunia.

 Umat Islam di Barat India bersembahyang Raya di masjid bandar Ahmedabad.


 
Penduduk Islam Albania bersembahyang raya di bandar Tirana, Albania.





Askar Pakistan berkawal semasa umat Islam menunaikan sembahyang raya dalam sebuah masjid di Lahore.



Sembahyang raya yang diadakan berhampiran Taj Mahal di Agra, India.


Kaum wanita menunaikan sembahyang raya di Mogadishu,ibu negara Somalia.


Seorang kanak-kanak perempuan sedang bergaya di samping bapanya yang sedang sembahayang raya di New Delhi, India.








Leka melihat telefon bimbit disamping jemaah wanita sedang bersembahyang raya di Jakarta, Indonesia.




Keadaan selepas hujan, kelihatan umat Islam menunaikan solat Aidil Adha di sebuah masjid jamek di Tehran.


Pemandangan solat Aidil Adha yang diadakan di kawasan lapang di Mumbai, India. 

Khamis, November 10, 2011

Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja



TETAMU SENJA

Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila cukup detik kembalilah
Kita kepadaNYA

Kita datang ini kosong tangan dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala

Pada tetamu yang datang dan
Kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepada
Tuhan kepada Insan

Pada tetamu yang datang
Dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka pula
Pada Tuhan kepada insan

Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat
Puja pangkat

Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat ke laut biru
Ke kuning darat

Harus kita lekas sedar penuh pada tugas
Harus kita tegas sembah
Seluruh rasa belas

Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat

Nukilan :
~ A. Samad Said ~