Isnin, Ogos 30, 2010

Apa Sudah Jadi?


Apa yang pelik dalam gambar ini?. Bukan bangku yang patah itu pelik, tapi sikap prihatin pihak pengurusan pejabat ini yang PELIK.  Tidakkah mereka terpandang perkara ini dan segera bertindak. Tak kan semuanya perlu tunggu arahan bos. Bagi pelanggan yang berurusan di pejabat ini, nampaknya menerima apa yang disediakan kepada mereka.


Sekiranya anda terpandang signboard ini, apa yang anda fikirkan? Bahasa dah jadi serabut dan caca marba. Kalau anda faham maksud signboard ini, bolehlah parking kereta di sini. Kalau tak faham, jangan parking kat sini, nanti kereta anda kena kapak!.. 

Ini satu lagi kecelaruan bahasa. Nak kata Bahasa Melayu..bukan. Nak kata Bahasa Inggeris pun bukan. Mungkin tak ada sesiapa pun yang tegur. Sampai bila bahasa kita nak betul. Lepas tu matematiknya pun salah. Satu batang harganya RM1.00, lima batang pun  harganya RM1.00. Pening-pening.....



Yang ini pula cuba nak gunakan Bahasa Inggeris tapi akhirnya jadi bahan lawak. Guna saja Bahasa Melayu, kan senang..

 Kecil boleh, besar tak boleh?? Apa itu?
Papan tanda ini terdapat di luar tandas awam yang berbayar. Maksudnya boleh buang air kecil sahaja, tak boleh buang air besar! 


Korang  perasan tak papan tanda dalam tandas tu?. Ya, itu adalah senarai harga makanan dan minuman di restoran. Tapi, mengapa dalam tandas??

Ahad, Ogos 08, 2010

Nasi Beriyani Dhob


Inilah dhob.... biawak padang pasir. Ia merupakan haiwan satu alam yang tinggal di padang pasir. Dhob biasanya makan tumbuhan dan belalang sahaja. Oleh kerana ia haiwan satu alam maka ia halal untuk dimakan.

Beginilah caranya orang Arab menangkap dhob di padang pasir. Apabila dhob sudah letih atau bersembunyi di bawah batu, senanglah sikit untuk menangkapnya.



Dhob yang ditangkap dimasukkan ke dalam guni. Banyak ekor yang telah dapat ditangkap.


Dengan menggunakan pisau yang tajam, dhob itu disembelih terlebih dulu. Seorang diri pun boleh menyembelih dhob ini. Pijak ekornya dan terus sembelih.


Sebelum melapah kulitnya, kaki dan ekor dhob dipotong terlebih dahalu. Kaki dan ekor dhod tidak dibuang, akan dimasak bersama dagingnya nanti.
Kulit dhob dibuang semuanya dengan membuat potongan di atas belakangnya kemudian kulit itu ditarik dengan kuat. Lalu tertanggal dan menampakkan dagingnya yang kemerah-merahan.


Kulit diselinap dengan mudah kalau kena tekniknya.



Dhob yang telah dibuang kulitnya. Perut dhob ini akan dibelah untuk mengeluarkan organ dalaman yang akan dimasak bersama nasi beriyani. 

Ekor dan organ dalaman dhob yang telah dicuci dan sedia untuk dimasak.


Nasi beriyani sedang dimasak bersama-sama campuran daging, ekor, kaki dan organ dalaman dhob.



Hidangan nasi beriyani dhob telah siap. Biasanya orang Arab makan menggunakan talam yang besar. Mereka akan mengelilingi talam ini untuk menjamu selera.



Sebelum makan, diperah dulu air limau. Silalah menjamu selera, nampak macam sedap je...

Lagu Serabai

Hari ni rasa serabut sangat. Buka youtube untuk release tension. Ada satu lagu ni buat aku rasa sampai nak pecah perut...punyalah lawak.