Ahad, November 15, 2009

Zaman Persekolahan



Gambar ini diambil masa aku dalam Darjah 6 di Sekolah Kebangsaan Kuala Kupang iaitu pada tahun 1970. Dah hampir 39 tahun usia gambar ni, namun masih elok dalam simpanan. Dua orang cikgu dalam gambar ini iaitu disebelah kanan ialah guru kelasku iaitu  Allahyarham Ismail Hamzah dan yang disebelah kiri pula ialah Cikgu Hj Mohammad bin Saad. Nama kawan-kawan dalam kelas ni,banyak yang dah tak ingat. Kalau nak tahu nama mereka, klik di sini

 


Pada tahun 1971, aku berada di Tingkatan Satu di Sekolah Menengah Kuala Pegang. Persekolahan waktu itu ada dua aliran iaitu aliran Melayu dan aliran Inggeris. Aku memilih untuk belajar di aliran Melayu kerana aliran Inggeris kena bayar yuran setiap bulan. Untuk pergi ke sekolah, aku terpaksa naik bas, tambangnya 5 sen sehala. Jadi pada masa tu bawa duit 30 sen, 10 sen untuk tambang pergi balik dan 20 sen untuk makan. Tapi, selalunya emak aku sediakan bekal nasi bungkus. Aku bawa lebih nasi bungkus dan jual pada kawan-kawan. Guru kelas ialah seorang guru sementara namanya Cikgu Rohani. Masa tu semua pelajar lelaki pakai seluar pendek warna putih, perempuan pula pakai skirt warna biru.



Ini pula gambar masa aku di Tingkatan 2 pada tahun 1972. Nama guru kelas aku Mr. Tan Chong Teng. Dia ajar mata pelajaran Sains Pertanian. Kami diajar cara nak buat batas dan tanam sayur di kawasan belakang sekolah. Aku masa tu jadi Ketua Kelas sebab duduk sebaris dengan cikgu( barisan kedua, no. 2 dari kanan). Ada sorang pelajar keturunan India dalam kelas ni, nama dia Ganeson. Dengar kata dia kerja besar juga, jadi Pengarah Jabatan Perpaduan di Pahang(kalau tak silap aku). Aku selalu  jumpa abang dia (bila balik kampung isteri aku) yang berniaga kedai runcit di pekan Labu Besar




Tahun 1973, aku berada di Tingkatan 3. Tahun ni ambil periksa SRP. Guru kelas ialah Cikgu Saad. Aku jadi pengawas masa tu, sebab tu pakai tie ( barisan depan , 3 dari kanan). Ramai kawan-kawan yang jadi cikgu seperti Rosdi Mahmud (barisan belakang, 3 dari kiri), Rosli Lazim (barisan belakang, 5 dari kiri) Ismail Jaeh (barisan kedua, kanan sekali) dan Badriah Hj Yaacob(barisan depan, 2 dari kiri). Yang jadi Wakil Rakyat pun ada iaitu YB Md Zuki Yusof , ADUN Kuala Ketil(barisan belakang, 7 dari kiri). 

 

Antara nama-nama yang aku ingat, barisan belakang dari kanan : Muzni Idris,Shukur Md Piah, Aziz Kadir,Sabri Che Rus, Rahim Md Noh, Md Zuki Yusof, Halim Md Nor, Rosli Lazim, Ganeson,Rosdi Mahmud, Md Noh dan Shahrin Ibrahim. Yang perempuan banyak dah tak ingat nama. Dia manakah mereka ni berada? 
Kalaulah boleh jumpa semula semua kawan-kawan ni, alangkah seronoknya. 





1 ulasan:

  1. Mie,Masa hang tkn 2 aku tkn 1 di SMKP. Aku ingat lagi hang jadi pengawas. Tapi pakai tie dengan seluar pendek tak ngam langsung. La ni tak pa la pakai tie dengan seluar dan baju lengan panjang tambah lagi dengan blazer, pasti hensom, ha... ha... ha...

    BalasPadam