Rabu, Oktober 28, 2009

Gambar Dulu-Dulu

Baru-baru ini, aku selongkar album-album lama. Banyak gambar-gambar masa kecik-kecik dulu yang tersimpan. Gambar hitam putih itu yang hampir kabur ditelan usia. Ada gambar yang dah berusia lebih dari 30 tahun lamanya. Oleh itu aku ambil keputusan untuk simpan dalam blog supaya kekal lama. Boleh juga untuk tatapan anak cucu nanti. Kalau simpan dalam album, lama-lama akan rosak gambar tu.





Salah satu gambar potret aku yang diambil masa aku dalam Darjah 5 iaitu pada tahun 1969. Gambar ini diambil untuk buat pasport untuk pergi ke Medan, Indonesia. Tapi tak jadi pergi kerana beberapa masalah. Yang pergi ke Medan hanya ayah dan emak aku saja. Saudara mara sebelah emak aku banyak di sana. Gambar ini di'tangkap' di kedai gambar di pekan Kupang. Pada masa itu hanya ada sebuah kedai gambar di Pekan Kupang iaitu Kedai Gambar Ah Yu. Gambar yang diambil menggunakan kamera yang besar dan tukang gambar itu dan kamera ditutup dengan kain hitam semasa nak "tangkap" gambar. 



Inilah gambar asal di atas yang aku ambil dari pasport emak aku. Pasport tu dah rosak jadi yang tinggal hanya gambar ini sahaja untuk simpanan. Gambar yang dibelah kanan ialah adik aku, Siti Balkhis. Dia dah berkahwin dengan orang Tanjung Karang dan sekarang menetap di Kuala Selangor.


Gambar ini pula, kalau tak silap, diambil masa aku berumur 18 tahun. Masa tu baru habis sekolah menengah, jadi ambil gambar untuk mengisi borang permohonan melanjut pelajaran atau Borang SPA- nak minta kerja.





Masa ni berambut panjang sikit. Trend  tahun 1979. Pada masa itu, aku sedang belajar di Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang. Semasa di maktab, aku menyewa rumah di Kg Bukit Dumbar, Jelutong, Pulau Pinang.
Semasa menuntut di maktab, aku dan 6 orang kawan menyewa rumah Pak Cik Noordin. Mana pergi kawan-kawan aku ni ..Saadon , Shaari dan Ghazali (Selangor) Zaki (Terengganu)  Rosli (Kampar) dan Rahim (orang Kupang dan sekarang tinggal di KL). Dengan Rahim, aku pernah jumpa beberapa kali tapi yang lain langsung tak pernah jumpa hampir 30 tahun.





Gambar ini pula diambil pada tahun 1975 semasa aku di Tingkatan 5. Masa tu belajar di Sekolah Menengah Khir Johari, Sungai Petani. Kami dalam Tingkatan 5 belajar aliran Sains dan cikgu yang mengajar mata pelajaran Biologi adalah dari Indonesia. Aku dah lupa namanya. Gambar ni diambil dalam makmal Biologi selepas buat ujian grup darah. Semua kami dalam gambar ni adalah darah grup A ( ada huruf A yang dipegang oleh pelajar perempuan dalam gambar tu) .
Pada masa itu, pelajar lelaki memakai seluar pendek dan perempuan memakai skirt. Yang pakai baju kurung hanya beberapa orang sahaja. Nama kawan yang di sebelah kiri ialah Md Nazir dan di sebelah kanan namanya Razak "Dumin" ( sebab dia pandai buat iklan Dumin). Yang perempuan cuma ingat nama Ramlah (yang pakai baju kurung).

1 ulasan:

  1. Aku ada jugak gambag masa budak-budak dulu.. waktu tu umog aku 11 tahun. Gambag tu ada kat Mak Jang Jariah Pak Cu Pha..Aku mitak ke dia.. dia tak mboh beghi!! Aku nak caghi akai juga supaya aku dapat jugak gambag aku yang cute tu!

    BalasPadam