Rabu, Oktober 28, 2009

Gambar Dulu-Dulu

Baru-baru ini, aku selongkar album-album lama. Banyak gambar-gambar masa kecik-kecik dulu yang tersimpan. Gambar hitam putih itu yang hampir kabur ditelan usia. Ada gambar yang dah berusia lebih dari 30 tahun lamanya. Oleh itu aku ambil keputusan untuk simpan dalam blog supaya kekal lama. Boleh juga untuk tatapan anak cucu nanti. Kalau simpan dalam album, lama-lama akan rosak gambar tu.





Salah satu gambar potret aku yang diambil masa aku dalam Darjah 5 iaitu pada tahun 1969. Gambar ini diambil untuk buat pasport untuk pergi ke Medan, Indonesia. Tapi tak jadi pergi kerana beberapa masalah. Yang pergi ke Medan hanya ayah dan emak aku saja. Saudara mara sebelah emak aku banyak di sana. Gambar ini di'tangkap' di kedai gambar di pekan Kupang. Pada masa itu hanya ada sebuah kedai gambar di Pekan Kupang iaitu Kedai Gambar Ah Yu. Gambar yang diambil menggunakan kamera yang besar dan tukang gambar itu dan kamera ditutup dengan kain hitam semasa nak "tangkap" gambar. 



Inilah gambar asal di atas yang aku ambil dari pasport emak aku. Pasport tu dah rosak jadi yang tinggal hanya gambar ini sahaja untuk simpanan. Gambar yang dibelah kanan ialah adik aku, Siti Balkhis. Dia dah berkahwin dengan orang Tanjung Karang dan sekarang menetap di Kuala Selangor.


Gambar ini pula, kalau tak silap, diambil masa aku berumur 18 tahun. Masa tu baru habis sekolah menengah, jadi ambil gambar untuk mengisi borang permohonan melanjut pelajaran atau Borang SPA- nak minta kerja.





Masa ni berambut panjang sikit. Trend  tahun 1979. Pada masa itu, aku sedang belajar di Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang. Semasa di maktab, aku menyewa rumah di Kg Bukit Dumbar, Jelutong, Pulau Pinang.
Semasa menuntut di maktab, aku dan 6 orang kawan menyewa rumah Pak Cik Noordin. Mana pergi kawan-kawan aku ni ..Saadon , Shaari dan Ghazali (Selangor) Zaki (Terengganu)  Rosli (Kampar) dan Rahim (orang Kupang dan sekarang tinggal di KL). Dengan Rahim, aku pernah jumpa beberapa kali tapi yang lain langsung tak pernah jumpa hampir 30 tahun.





Gambar ini pula diambil pada tahun 1975 semasa aku di Tingkatan 5. Masa tu belajar di Sekolah Menengah Khir Johari, Sungai Petani. Kami dalam Tingkatan 5 belajar aliran Sains dan cikgu yang mengajar mata pelajaran Biologi adalah dari Indonesia. Aku dah lupa namanya. Gambar ni diambil dalam makmal Biologi selepas buat ujian grup darah. Semua kami dalam gambar ni adalah darah grup A ( ada huruf A yang dipegang oleh pelajar perempuan dalam gambar tu) .
Pada masa itu, pelajar lelaki memakai seluar pendek dan perempuan memakai skirt. Yang pakai baju kurung hanya beberapa orang sahaja. Nama kawan yang di sebelah kiri ialah Md Nazir dan di sebelah kanan namanya Razak "Dumin" ( sebab dia pandai buat iklan Dumin). Yang perempuan cuma ingat nama Ramlah (yang pakai baju kurung).

Jumaat, Oktober 16, 2009

Puasa Agar Sihat






Kita sudah sampai penghujung bulan puasa, bermakna telah lebih 20 hari kita mengerjakan ibadah puasa. Sudah tentu kita yang menunaikan ibadah puasa telah mendapat manfaat dari ibadah puasa. Salah satu hikmah atau manfaat yang kita dapat ialah kesihatan rohani dan jasmani.


Adakah anda semua ingin sihat bukan?. Kalau ya, mari kita lihat hadis Nabi SAW yang bermaksud, ”Berpuasalah kamu agar kamu sihat”
Demikianlah bunyi hadis Nabi yang menerangkan keutamaan puasa untuk menjaga kesihatan, baik kesihatan jasmani mau pun kesihatan rohani. Menahan diri dari makan, minum dan hubungan intim suami isteri di siang hari, sejak terbit fajar hingga terbenam matahari selama lebih kurang 30 hari, tentu akan menyihatkan tubuh badan kita secara fizikal.


Melalui kewajipan berpuasa yang dilaksanakan dengan baikdan berkualiti tentu mampu meningkatkan kualiti fizikal dan kesegaran jasmani manusia.

Selasa, Oktober 13, 2009

Jamuan Aidilfitri 2009



Pada 7 Oktober 2009 (bersamaan 18 Syawal 1430H) yang lalu, ofis telah mengadakan jamuan raya sempena Hari Raya Aidilfitri yang lalu. Walaupun setelah 18 hari berlalu Hari Raya, namun sambutan tetap meriah. Agak terlewat sedikit kerana ditunda beberapa kali untuk mencari tarikh yang sesuai supaya semua dapat hadir termasuk bos.


Tahun ini jamuan dibuat secara tertutup, tidak seperti tahun lalu yang dibuat "open house" kerana bajet tak mengizinkan.Berbagai hidangan disediakan untuk menjamu selera. Ada lemang, ketupat, kuih, laksa, bihun, sate dan lain-lain. Namun, nasi tomato dengan dengan ayam masak merah yang dipilih dulu.


Makanan dan kuih muih ada yang ditempah dan ada yang dibawa dari rumah. Selain daripada kuih raya yang beraneka jenis, ada juga kek. Kek tu ada "sponsor".


Masa ni la nak melaram dengan baju raya yang dipakai pada hari raya dulu. Yang ini  dari Unit Kewangan sedang menunggu untuk menjamu selera.


Selain daripada staf pejabat ini, bekas staf yang pernah bertugas di sini juga dijemput. Che Ros yang telah bertukar sudi menerima jemputan dan datang. Nasib baik dia datang, kalau tidak, banyak makanan tak habis!



Hasnida dari Unit Perkhidmatan sedang menjamu selera bersama Nany. Sedap nampaknya makan lemang dicicah dengan rendang.



Banyak cerita pasai buat kuih raya yang diceritakan oleh Jamaliah kepada Faizah. Sembang tu sembang juga tapi jangan lupa ambil makanan yang banyak tersedia tu..




Berselera nampaknya Haslina dan Kasrina menikmati jamuan raya ni. Tahun depan kalau boleh buat lah open house macam tahun lepas. Nampak meriah sikit. Pasang khemah dan jemput orang ramai. Kena tanya orang dari Unit Kewangan,boleh kot, Ina?...