Selasa, September 29, 2009

Seni Bonsai

Bonsai merupakan salah satu seni pemangkasan tumbuhan atau pohon dengan membesarkan tanaman di dalam pasu saja. Seni bonsai termasuklah teknik-teknik untuk pembentukan (shaping), pengairan (watering) dan pasu tempat pokok (repotting).



 
Mengikut sejarahnya, seni bonsai ini berasal dari negara China pada zaman Dinasti Han. 'Bonsai' adalah sebutan dalam bahasa Jepun untuk tanaman tersebut dan dalam  bahasa Mandarin pula disebut "pen zai".

Perkataan 'Bonsai' di Barat digunakan untuk semua jenis tanaman atau pohon miniatur yang ditanam di dalam bekas tertentu atau pasu. Dalam Bahasa Jepun, bonsai bererti "tanaman di pasu".
Biasanya bonsai adalah sebuah miniatur pohon yang ditanam di dalam pasu atau bekas tertentu. Pohon yang di bonsai umumnya berupa pohon berkayu (misalnya pohon beringin, dll) atau pohon buah-buahan dan kadang-kadang pohon berbunga. Bonsai yang baik dapat diletakkan di luar pekarangan sepanjang tahun.


Efek artistik dari bonsai dilihat dari keseimbangan dalam ukuran batang, daun, ranting bunga atau buah dan pasu yang digunakan. Pasu yang digunakan haruslah yang dapat menampung dengan keadaan dan bentuk pohon yang ditanam. Untuk menghasilkan bonsai memakan masa yang lama. Ada pohon bonsai yang berumur beratus tahun. Semakin lama usianya, semakin mahal harganya, malah ada yang mencapai harga ratusan ratusan ribu ringgit.
Bonsai sekarang menjadi cukup popular termasuk di Malaysia.














Selain pokok bonsai yang besar, ada juga yang bersaiz sangat kecil dipanggil bonzai mini. Contohnya bonzai yang berbentuk seperti binatang: Dog Bonzai dan Dragon Bonzai. Pasunya bersaiz sebesar cawan kopi.

Dog bonsai
Dragon bonsai


Bonsai mini


Bentuk bonzai yang menarik seperti di bawah ini terhasil dari potongan kayu yang melengkung ke bawah.





Bonsai Cawan


Pada masa ini, kita dapat melihat banyak pokok bonsai menjadi hiasan laman di hotel-hotel terkemuka. Pokok bonsai tersebut agak besar saiznya.
Baru-baru ini aku singgah di Buki Jawi Golf Resort, Seberang Prai, terdapat banyak sekali pokok bonsai yang besar saiznya.


Malah ada juga pokok bonzai di sini yang ditanam terus di atas tanah.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan